sobota, 21 grudnia 2013

Wanaty - Ocalić od zapomnienia

Matka i rodzeństwo pradziadka mojej żony zostali w bestialski sposób zamordowani podczas hitlerowskiej pacyfikacji Wanat 28 lutego 1944 roku.

Jestem teraz w trakcie zbierania dokładnych informacji na temat rodziny Markowskich z Wanat. W tym tygodniu ukazała się książka "Wanaty Ocalić od zapomnienia" którą wydało Stowarzyszenie Wspólnota Powiatowa. Natychmiast skontaktowałem się ze stowarzyszeniem w celu nabycia publikacji.

I oto mam...


W książce opisano rodzinę Markowskich, lecz informacje sa niepełne, postaram się je uzupełnić. Co ciekawe w książce znajduje sie zdjęcie rodzeństwa pradziadka.

Zabieram się za czytanie...


1 komentarz:

  1. Dzień dobry, bardzo proszę o info o rodzinie Boratyńskich, Niedźwiedzkich czyli o mieszkańcach domu z którego uratowała się Julianna Olejnik z domu Boratyńska - z jej opisu pacyfikacji wynika, że w domu tym zginęli: matka Zuzanna Boratyńska, 4 letni syn Zygmunt Niedźwiedzki, i siostra Franciszka Witkowska z domu Boratyńska ur.28.02.1907 (zginęła w dniu swoich urodzin)oraz mąż Julianny - nie wymienia jego imienia Niedźwiedzki. Julianna Olejnik została pochowana w 1995 roku wraz z 2 mężem (umarł ok.10dni poźniej) w Laskarzewie w grobie gdzie leży jej ojciec Andrzej Boratyński zm.1936 i jej siostra Franciszka Witkowska zastrzelona w Wanatach. Nie wiem gdzie zostali pochowani: Zuzanna, Zdzisław i Pan Niedźwiecki.Bardzo bym prosiła o post ze zdjęciami stron to opisującymi, bo nie mam dostępu do tej publikacji. Z góry dziękuję - zależy mi szczególnie na wszelkich danych o Franciszce i może są informacje o jej mężu wiem,że nie mieli dzieci.
    Podziwiam Pana za wytrwałość w odnajdywaniu przodków - mi też udało się odnaleźć z niektórych linii do 1733 roku tylko poprzez Geneszukacz - łatwo bez wychodzenia z domu znaleźć tam gdzie osoby spisujące dane wypisały przy małżeństawach imiona rodziców młodych i nazwiska panieńskie ich matek (przy aktach zgonów i urodzeń są z reguły imiona rodziców ale za rzadko:) np. Kołbiel- tam gdzie tego nie ma ślad się urywa. Pomagają też wyczieczki na cmientarz - właśnie poszukiwania na cmentarzu rodziny Paziewskich doprowadziły mnie do powiązania Julianny Olejnik (ur.1915 i jej aktu już nie ma w necie, bo są do 1910 w Łaskarzewie))z Franciszką Witkowską wnioskuję,że obie z domu Boratyńskie (Franciszka na 100% - akt - rodzice Andrzej i Zuzanna z domu Wiechowska). Mam nadzieję na odpowiedź od Pana. Agnieszka

    OdpowiedzUsuń